Bezoek onze locatie
Keinsmerwiel 13, HHW
ma - vrij: 8:15 - 21:00

Wat zijn trigger points?

Myofasciaal PijnSyndroom is een chronische pijnconditie die gekenmerkt wordt door pijnlijke knopen in 1 of meerdere willekeurige spier(en). De knopen worden Myofaciale Trigger Points (MTrP) genoemd. MPS is een disfunctie van de motorische eindplaat (synaps) in een willekeurige spier. De aandoening wordt dan ook gekenmerkt door pijn in een spier waarbij rond de motorische eindplaat een energiecrisis is ontstaan. Het gevolg hiervan is dat er een pijnlijke knoop en een strakke band ontstaat in de spier. Deze knoop wordt “myofasciale trigger point” (MTrP) genoemd, deze knoop is manueel waar te nemen en heeft als eigenschap dat bij stevige druk de pijn verhevigt en de herkenbare pijn wordt opgewekt, meestal heeft de pijn een vast patroon van uitstraling.

Wat veroorzaken Triggerpoints:

Hoofdpijn, nekpijn, kaakpijn, pijn in onderrug, tennisarm en carpaaltunnelsyndroom. Ze zijn de bron van de pijn in gewrichten, zoals de schouder, pols, heup, knie en enkel, die zo vaak wordt aangezien voor artritis, tendinitis, bursitis, en letsel aan de gewrichtsbanden. Triggerpoints veroorzaken ook nog andere symptomen, zoals duizeligheid, oorpijn, sinusitis, misselijkheid, maagzuur, hartritmestoornissen, pijn aan de geslachtsdelen en gevoelloosheid in handen en voeten. Zelfs fibromyalgie kan zijn oorsprong hebben in triggerpoints.

Wat kunnen oorzaken zijn van hardnekkige TP’s:

Botafwijkingen, Houdingsfactoren, Repeterende bewegingen, Gebrek aan lichaamsbeweging, Arbeidgewoontes, Psychologische factoren.

Behandeling:

“Behandeling van TP’s is pijnlijk. Doch na de spier(en) enkele malen behandeld te hebben in een sessie met daarna een massage zult u duidelijk verschil in pijn merken.

Heeft u een triggerpointmassage nodig in de omgeving van Alkmaar en Heerhugowaard? Neem dan contact met ons op.

Privacy instellingen

Privacy verklaring | Sluit